Opinie over de nieuwe eindtermen
Mediaknipsel 1: Exit vrijheid, exit gelijkheid, exit kwaliteit: waarom de nieuwe eindtermen ons onderwijs in gevaar brengen - vrtnws

Dit artikel sprak me aan omdat ik vind dat je als student in de lerarenopleiding toch op de hoogte moet zijn van de nieuwe eindtermen. Vorig semester heb ik ook een artikel gekozen over de invoering van de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad in het secundaire onderwijs. Toen was mijn kennis over het onderwerp nog vrij oppervlakkig en klonken de nieuwe eindtermen zeer positief in mijn oren. Ondertussen heb ik meer geleerd over het onderwerp en kan ik me goed aansluiten bij de opinie van deze vijf professoren pedagogiek.
In theorie klinken de nieuwe eindtermen heel mooi, maar aangezien ze zo specifiek zijn lijkt het me als toekomstige leerkracht zeer moeilijk om al deze doelen te kunnen halen. Elke school is anders en legt door middel van het gekozen pedagogisch project ergens anders de nadruk op. Wanneer elke school de strenge richtlijnen van de eindtermen moet halen, lijkt het me onmogelijk om zich nog te onderscheiden van andere scholen. Elke school en elke leerkracht zal dan het hele jaar door bezig zijn met alle eindtermen af te vinken, er zal weinig tijd overblijven om nog andere dingen te doen. Ik kan me al voorstellen wat een stress dit keurslijf met zich mee zal brengen.
Het doel van deze nieuwe eindtermen is om het onderwijsniveau omhoog te krijgen, om leerlingen te leren hoe ze passen in de moderne maatschappij. Dit is uiteraard iets waar ik als toekomstig leerkracht achter sta, maar het mag niet de bedoeling zijn dat scholen de enige plaats worden om maatschappelijke problemen op te lossen.
Binnenkort spreekt het Grondwettelijk Hof zich uit over de nieuwe eindtermen. Ik ben benieuwd wat hier uit zal komen, jullie ook?
Bron:
Agirdag, O. (2021, 1 april). Exit vrijheid, exit gelijkheid, exit kwaliteit: waarom de nieuwe eindtermen ons onderwijs in gevaar brengen. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/31/opinie-eindtermen/?fbclid=IwAR2_-501TLQpqGMcRu0hJ5gf4ZrTuUckQ4yASjaMgb31qVSTeNibw69XNnM