FONS - Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren
Vaktijdschrift: Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren - FONS

Door mijn vooropleiding tot leerkracht lager onderwijs ben ik al erg geïnteresseerd in verschillende vormen van differentiatie. Ik heb dan ook al een basiskennis over het onderwerp, maar wil altijd bijleren. Dit artikel gaat specifiek over differentiatie binnen de lessen Nederlands, wat me erg aansprak.
Ik hoopte op concrete voorbeelden van differentiatie, omdat ik daar zelf toch het meeste van onthoud en kan meenemen naar mijn eigen klaspraktijk. Ik vond het erg aangenaam dat de theorie van differentiëren op basis van interesse, leerstatus en leerprofiel nog eens werd herhaald, met zeer concrete voorbeelden bij.
Ook het tekstje over de growth mindset herinnerde me er weer aan wat het doel van alle leerkrachten is: alle leerlingen helpen groeien. Dit artikel gaf dan ook veel voorbeelden die hierbij kunnen helpen. Ik vind het zelf altijd fijn om te werken met verschillende keuzes voor de leerlingen, zo werken ze automatisch aan iets wat ze interessant vinden. De leerlingen opsplitsen op basis van de hulp die ze nodig hebben, vind ik een heel relevante werkvorm. Op deze manier krijgen de leerlingen die extra hulp nodig hebben ook meer uitleg en kunnen andere leerlingen op hun tempo verder werken.
Heb jij nog superhandige tips of werkvormen om te differentiëren? Laat het me zeker weten!
Om het artikel te downloaden, druk hier ↓