FONS - Bepaal je eigen avontuur

20-11-2020

Vaktijdschrift: Bepaal je eigen avontuur(lijk leesonderwijs) - FONS

Bij het kiezen van dit artikel werd ik erg aangetrokken door de titel. Avonturen zijn wel iets voor mij, zeker binnen literatuur(onderwijs). Ik ben ook wel erg fan van artikels waar concrete tips en nieuwe werkvormen in uitgelegd staan. Hier kan ik me echt geïnspireerd door voelen.

Dit artikel vertrekt vanuit de betrokkenheid die leerlingen aan de dag leggen als ze videospelletjes spelen, een situatie waarin ze meestal zelf het plot in handen hebben. Deze werkvorm binnen lees- en schrijfonderwijs is daar dan ook op gebaseerd. Leerlingen die zelf het verloop van het verhaal bepalen door keuzes te maken voor en tijdens het lezen. 

Deze manier van lezen zorgt voor een verhoogde betrokkenheid, zowel individueel als in groep. Je kan leerlingen individueel een pad laten volgen en ze daarna een ander pad laten kiezen, maar je kan leerlingen ook in groep verschillende paden laten lezen en dit dan bespreken. Nog een andere mogelijkheid is om dit concept om te vormen naar een schrijfopdracht, individueel of in groep. De nodige tips en tricks van de leerkracht zijn hier wel een must.

Ik vond het een zeer interessant artikel en heb meteen ook zin gekregen om deze werkvorm uit te testen in mijn eigen lessen. Helaas is het daarop nog eventjes wachten... Ik heb ook wel zin om zelf zo eens een verhaal te lezen op deze manier, lijkt me wel heel spannend!

Wat denken jullie over deze werkvorm? Voordelen, nadelen? Zouden jullie hem uitproberen?


Om het artikel te downloaden, druk hier ↓

© 2020 Cultuurportfolio Julie Smeets. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin